Prawa pasażera

Prawa pasażera

Przewóz osób busem do wybranego miasta w Polsce lub za granicą jest usługą wykonywaną na podstawie typowej umowy konsumenckiej. Przewoźnik i pasażer zawierają ją poprzez transakcję sprzedaży biletów. Podobnie, jak w przypadku każdej innej umowy kupna-sprzedaży przewoźnik zobowiązuje się do wykonania usługi na określonych wcześniej warunkach. Pasażer zaś nabywa określone prawa.

Klient, który kupuje bilet do Belgii czy Niemiec w wybranej firmie ma prawo do przewozu w komfortowych warunkach, z zachowaniem bezpieczeństwa, planowanego czasu podróży i kultury kierowcy. Jeśli którekolwiek z tych zobowiązań nie zostanie spełnione przysługuje mu prawo do złożenia skargi lub dochodzenia rekompensaty za poniesione szkody. Prawa pasażera są gwarantowane przepisami.

W Polsce

Polska jest członkiem Unii Europejskiej, dlatego przepisy, gwarantujące pasażerom reguluje rozporządzenie (UE) nr 181/2011.

Zgodnie z jego założeniem każdy klient ma prawo do równego traktowania, bez względu na płeć, kolor skóry czy wyznanie. Niedopuszczalna jest też sprzedaż droższych biletów ze względu na miejsce ich zakupu.

Pasażer ma też prawo do informacji. Dotyczy ona takich aspektów, jak opóźnienia kursów, zmiany tras, zmiany godziny lub miejsca odjazdu z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym. W przypadku, gdy połączenie nie może być zrealizowane, powinien zostać poinformowany o alternatywnych możliwościach. Pasażer ma też prawo do odszkodowań w razie wypadku, uszkodzenia ciała czy zgubienia bagażu.

W Unii Europejskiej

Prawa pasażerów w Unii Europejskiej nie różnią się od tych, jakie przysługują w kraju. Przewoźnik ma obowiązek wykupić ubezpieczenie, które pokryje szkody lub koszty leczenia, jeśli zdarzy się wypadek. Przy podróży powyżej 250 km, jej przerwanie na okres dłuższy niż 3 godziny wymaga zapewnienia pasażerom jedzenia, napojów, a także noclegu do kwoty 80 euro przez dwie noce.

Pasażer, który wykupuje bilet międzynarodowy ma prawo do opieki przez cały czas podróży. Dlatego tak ważna jest licencja, która zagwarantuje legalny przejazd do celu lub – w przypadku awarii – zastępczy środek transportu podstawiony przez przewoźnika. W jego gestii jest zapewnienie pomocy medycznej na trasie, a także ubrań i niezbędnych akcesoriów, jeśli zaginie bagaż.

Dodatkowe informacje

Transport busami wiąże się z potrzebą bezpieczeństwa. Jego gwarancją jest posiadanie niezbędnych uprawnień oraz aktualnych badań technicznych pojazdu i ubezpieczenia. Pasażer ma prawo zażądać okazania tych dokumentów, a przedstawiciel firmy ma obowiązek je przedstawić. Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za przerwy w podróży spowodowane klęską żywiołową lub złą pogodą.

Skomentuj artykuł